تبلیغات
...

...
تساوی و عدالتjustic
نویسندگان
نظر سنجی
به نظر شما هم اكنون زنان در كل ایران زمین تا چه حد از حقوقی كه باید داشته باشند برخوردارند؟




صفحات جانبی

اشاره شد كه در تهذیب شیخ طوسی، به بحث هدیه در روز نوروز و مهرجان (عید مهرگان، روز شانزده هم مهرماه برگزار می شده است. بنگرید: آثار الباقیه، ص ۳۳۷) اشاره شده بود. جدای از آن شیخ طوسی در مصباح المتهجد، برای نخستین بار بحث از روز نوروز، به عنوان روزی متبرك كه روزه استحبابی و نماز دارد، كرده است. آنچه در مصباح (بنا به نقل از بحار آمده) چنین است:

روی المعلی بن خنیس عن مولانا الصادق علیه السلام فی یوم النیروز قال: اذا كان یوم النیروز فاغتسل و ألبس أنظف ثیابك و تطیب بأطیب طیبك و تكون ذلك الیوم صائما فاذا صلیت النوافل و الظهر و العصر، فصل اربع ركعات، تقرأ فی اول ركعهٔ فاتحهٔ الكتاب و عشر مرات انا انزلناه و... (مصباح المتهجد، ص۵۹۱ بحار الانوار، ج ۵۹ ص ۱۰۱ وسائل الشیعهٔ، ج۷ ص ۳۴۶) گفتنی است كه شیخ طوسی روز روز نوروز را نه در مصباح و نه در مختصر مصباح معین نكرده است.

باقی در ادامه ی مطلب

این مطلب كپی شده از:http://www.aftab.ir

ابن ادریس در کتاب السرائر ص ۵۹۸ می نویسد: شیخ ما ابوجعفر در مختصر مصباح از چهار ركعت نماز مستحب در نوروز فرس سخن گفته اما روز آن را معین نكرده، چنانكه ماه آن را از ماههای رومی یا عربی مشخص نكرده است. آنچه برخی از اهل حساب و علمای هیئت و اهل فن در كتابش گفته، این است كه روز نوروز دهم ماه ایّار (دهم ماه مه مطابق دوم اردیبهشت) كه سی و یك روز است می باشد. زمانی كه نوروز از آن گذشت، روز نوروز فرا می رسد. گفته شده نیروز و نوروز دو لغت است. اما نیروز معتضد كه به آن نوروز معتضدی می گویند، روز یازدهم حزیران (یازدهم ژوئن مطابق سوم خرداد) است. مردمان سواد و زارعین، در باره امر خراج به وی شكایت كردند و این كه قبل از رسیدن محصول، خراج گرفته می شود و همین سبب بدهكاری آنهاست كه خود عامل اجحاف به رعایاست. او مصمم شد كه پیش از یازدهم حزیران، خراج از كسی مطالبه نكنند. شعری نیز در باره این عمل او سروده شد... همه این مطلب را صولی در كتاب الاوراق آورده است. (السرائر، ج۱ ص ۳۱۵)

در دو كتاب دعا كه به فارسی در قرن ششم تألیف شده یاد از حدیث معلی بن خُنَیس در اعمال روز نوروز كه مهمترین آنها، گرفتن روز، پوشیدن لباس نیكو و نماز مخصوص است، شده است. این دو مورد از دو متن فارسی شیعی قرن ششم قابل توجه است جز آن كه به احتمال قریب به یقین برگرفته از شیخ طوسی است.

 




طبقه بندی: اندكی از این جامعه...، 
[ یکشنبه 22 اسفند 1389 ] [ 06:03 ب.ظ ] [ sara khanjani ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
  بازدیدهای امروز : نفر
  بازدیدهای دیروز : نفر
  كل بازدیدها : نفر
  بازدید این ماه : نفر
  بازدید ماه قبل : نفر
  تعداد نویسندگان : عدد
  كل مطالب : عدد
  آخرین بروز رسانی :


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب